NederlandsEnglish
 
 
 
 
 
  webquest | Vitamines

inleiding | Vitamines

Eten met vitamines
©Kruidenvrouwtje
Elke dag eten wij veel voedsel. Het is belangrijk dat we goed eten. Met voldoende groente en fruit krijgen we onder andere een goede weerstand. Het schijnt dat we de belangrijkste doodsoorzaken van het Westen (bijvoorbeeld hartziekten, kanker of een beroerte) kunnen voorkomen als we een goede levensstijl hebben.
  • Maar hoe kun je nou gezond eten?
  • Wat moet je dan eten?
  • En hoeveel?
Er zijn verschillende diëtisten en afslankclubs (bijvoorbeeld Weight Watchers) waar je terecht kunt om af te vallen of gezond(er) te eten. Op het internet is echter ook ontzettend veel te vinden over voeding en gezondheid. Eén van de belangrijkste voedingstoffen die in je maaltijd voor moeten komen zijn vitamines. Daarom gaan wij in deze webquest door op het onderwerp vitamines.
Vitamines spelen een belangrijke rol in vrijwel alle processen die zich in je lichaam afspelen. Ze dragen onder andere bij aan de groei en het goed houden van je weefsels, ondersteunen je energiehuishouding, verhogen je weerstand en hebben een verzorgende invloed op hart en bloedvaten. Sinds het eerste leven op aarde zijn er al vitamines. Het heeft echter tot 1911 geduurd voordat het bestaan van deze stoffen werd opgemerkt. De eerste vitamine die werd ontdekt is vitamine A. Zo komt deze voedingsstof aan zijn naam, namelijk de eerste letter van het alfabet. Daarna werd vitamine B opgemerkt. Veel later bleek dat vitamine B uit afzonderlijke stoffen bestond. Om deze van elkaar te kunnen onderscheiden, werden ze genummerd van 1 tot 13. Sommige stoffen bleken bij nader inzien niet de eigenschappen van een vitamine te hebben. Deze vielen weer af, waardoor er vreemde gaten in de nummering van de vitamine B groep zijn ontstaan. Er zijn in totaal 13 vitamines bekend:
  • Vitamine A
  • Bètacaroteen
  • Vitamine B1
  • Vitamine B2
  • Vitamine B3
  • Vitamine B5
  • Vitamine B6
  • Vitamine B12
  • Vitamine H (biotine)
  • Foliumzuur
  • Vitamine C
  • Vitamine E
  • Vitamine K
Bij een tekort aan vitamine B in het voedsel kunnen er ernstige ziektes ontstaan. Eén van deze ziektes is Beri-Beri. Beri-Beri komt vooral voor in landen waar gepelde rijst het hoofdvoedsel is. In het vlies van de rijst zitten namelijk de meeste vitaminen, waaronder vitamine B. De rijst wordt gepeld, waardoor er sneller een tekort aan vitamine B ontstaat in deze landen. Gepelde rijst was een luxe. Zo kregen alleen de rijkere mensen gepelde rijst, waardoor vooral de elite de ziekte Beri-Beri kreeg. De symptomen van Beri-Beri zijn onder andere:
  1. Afwijkingen aan de zenuwen, het eerst aan de benen.
  2. Oedeem (vochtophopingen in je lichaam).
  3. Hartvaatverschijnselen, vooral hartkloppingen en benauwdheid.
Vitamine B zit vooral in peulvruchten, granen, gist, eieren en vlees. Beri-Beri krijg je pas als er een ernstig tekort aan vitamine B in je lichaam is. In Nederland zal dit niet snel gebeuren. Wij eten namelijk veel vlees, brood, aardappelen, eieren etc. zodat we genoeg vitamines binnenkrijgen. Bij het maken van deze webquest kom je meer te weten over vitamines en wat er gebeurt als je een tekort hebt aan deze belangrijke voedingsstoffen.